W ostatnich dniach przed pierwszą turą wyborów prezydenckich w Polsce, Instytut Badań Pollster przeprowadził sondaż, który ujawnił zaskakujące wyniki. Okazuje się, że aż 59 proc. Polaków nie wierzy w realizację obietnic wyborczych kandydatów na prezydenta. To wynik, który może być niepokojący dla polityków i ich sztabów wyborczych.
Sondaż został przeprowadzony od 13 do 15 maja na grupie 1697 dorosłych Polaków, co daje jego wynikom dużą wiarygodność. Respondenci zostali zapytani, czy wierzą w realizację obietnic wyborczych kandydatów na prezydenta, a odpowiedzi były jednoznaczne. Aż 59 proc. respondentów odpowiedziało, że nie wierzą w spełnienie tych obietnic, podczas gdy 28 proc. respondentów wierzy w spełnienie obietnic składanych w kampanii. Pozostałe 13 proc. respondentów nie miało zdania w tej sprawie.
Te wyniki mogą być świadectwem braku zaufania do polityków i ich obietnic wyborczych. Wiele osób ma poczucie, że politycy nie dotrzymują słowa, co może prowadzić do demotywacji i braku uczestnictwa w procesie wyborczym. Z kolei 28 proc. respondentów, którzy wierzą w spełnienie obietnic, może być motywowanych do aktywnego udziału w wyborach i poparcia swojego ulubionego kandydata.
Warto również zwrócić uwagę na fakt, że obietnice wyborcze są często kluczowym elementem kampanii wyborczej. Kandydaci na prezydenta często obiecują poprawę stanu gospodarki, zwiększenie bezpieczeństwa państwa, czy wprowadzenie nowych programów socjalnych. Jednakże, jeśli wyborcy nie wierzą w realizację tych obietnic, może to prowadzić do braku zaufania do polityków i systemu politycznego.
W ostatnich latach zaufanie do polityków i instytucji państwowych zmniejsza się. Według danych Centrum Badań Opinii Społecznej, w 2020 roku aż 71 proc. Polaków nie ufa politykom, podczas gdy w 2015 roku było to 59 proc.. To duży wzrost, który może być źródłem niepokojów o przyszłość polskiej demokracji.
W kampanii wyborczej kandydaci na prezydenta muszą zdobyć zaufanie wyborców, przedstawiając wiarygodne i realistyczne obietnice wyborcze. Muszą również wytłumaczyć, jak zamierzają realizować te obietnice, i czym się różnią od innych kandydatów. Tylko wtedy mogą zdobyć zaufanie wyborców i wygrać wybory.
W najbliższych tygodniach będziemy obserwować, jak kandydaci na prezydenta będą pracować nad zdobyciem zaufania wyborców. Czy uda im się przekonać wyborców do swoich obietnic wyborczych, czy też zaufanie do polityków będzie nadal maleć? To wiele zależy od kreatywności i wiarygodności kandydatów, a także od zaangażowania wyborców w proces wyborczy.