W dniu 17 lutego 2024 roku, samolot Airbus A321 linii Lufthansa, na pokładzie którego znajdowało się 205 osób, przeszedł przez dramatyczne wydarzenie, które mogło zakończyć się tragicznie. Drugi pilot stracił przytomność podczas lotu, pozostawiając kapitana samolotu, który był na krótko poza kokpitem, aby pilnować samolotu.
Raport hiszpańskiej agencji CIAIAC (Comisión de Investigación de Accidentes e Incidentes de Aviación Civil) ujawnił, że autopilot aktywny był w tym czasie i utrzymał samolot w stabilnym locie, zapobiegając natychmiastowej utracie kontroli. Drugi pilot, który stracił przytomność, nieumyślnie operował elementami sterowania, co mogło doprowadzić do katastrofy.
Rejestrator głosu w kokpicie zarejestrował dźwięki, które śledczy zinterpretowali jako oznaki „nagłej i poważnej niedyspozycji” drugiego pilota. Kontroler ruchu lotniczego podjął aż trzy próby nawiązania kontaktu radiowego z drugim pilotem, jednak żadna z nich nie przyniosła rezultatu.
Kapitan, po powrocie z toalety, próbował otworzyć drzwi do kokpitu, ale pięciokrotne użycie kodu nie przyniosło żadnej reakcji. Inny członek załogi próbował skontaktować się z kokpitem przez interkom, również bezskutecznie.
W obliczu braku odpowiedzi i potencjalnego zagrożenia, kapitan podjął decyzję o użyciu awaryjnego kodu dostępu, aby otworzyć drzwi i przejąć kontrolę nad samolotem. Po wejściu do kokpitu, kapitan natychmiast ocenił sytuację i przejął stery. Drugi pilot otrzymał pierwszą pomoc przez załogę oraz lekarza, który na szczęście znajdował się wśród pasażerów.
Kapitan podjął decyzję o zmianie kursu i skierowaniu lotu na lotnisko Adolfo Suárez Madryt-Barajas. Samolot bezpiecznie wylądował w Madrycie około 20 minut później. Drugi pilot został przewieziony do szpitala, gdzie spędził kilka godzin na obserwacji.
Dochodzenie przeprowadzone w sprawie tego niebezpiecznego incydentu ujawniło, że przyczyną utraty przytomności przez drugiego pilota była wcześniej istniejąca, niezdiagnozowana choroba neurologiczna. Choroba ta nie została wykryta podczas rutynowych badań lekarskich, które są obowiązkowe dla pilotów.
Hiszpańskie władze lotnicze określiły ten incydent jako „nadzwyczajną okoliczność”. Kapitanowie są specjalnie szkoleni na wypadek sytuacji, w których jeden z pilotów staje się niezdolny do wykonywania swoich obowiązków.
Linie lotnicze Lufthansa wydały oświadczenie dla niemieckiej agencji prasowej dpa, w którym potwierdziły, że są świadome raportu z dochodzenia hiszpańskich władz. Wewnętrzny dział bezpieczeństwa lotów Lufthansy również przeprowadził własne dochodzenie w tej sprawie, ale nie ujawnił wyników swojego postępowania.
Ten incydent pokazuje, jak ważne jest bezpieczeństwo lotnicze i jak istotne jest szkolenie pilotów na wypadek sytuacji awaryjnych. Autopilot okazał się być kluczowym elementem w zapobieganiu katastrofie, a szybka reakcja kapitana utrzymała bezpieczeństwo pasażerów.
Według danych Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO), w 2022 roku odnotowano 12 incydentów lotniczych na poziomie międzynarodowym, w których zaangażowane były samoloty pasażerskie. Z raportu ICAO wynika, że bezpieczeństwo lotnicze jest priorytetem dla wszystkich linii lotniczych i organizacji lotniczych.
Rynek lotniczy w Europie odnotowuje stały wzrost, z ponad 1,5 mld pasażerów w 2022 roku, według danych Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Z tego powodu, bezpieczeństwo lotnicze stało się jednym z głównych priorytetów dla linii lotniczych i organizacji lotniczych.
W Polsce, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR) jest odpowiedzialne za bezpieczeństwo lotnicze i ratownictwo lotnicze. LPR dysponuje flotą samolotów i helikopterów, które są wyposażone w nowoczesne urządzenia i sprzęt ratowniczy.
Bezpieczeństwo lotnicze jest kwestią, która dotyczy wszystkich pasażerów i linii lotniczych. Dlatego też, szkolenie pilotów i utrzymywanie bezpieczeństwa są priorytetami dla linii lotniczych i organizacji lotniczych.
W przyszłości, bezpieczeństwo lotnicze będzie nadal rozwijane i udoskonalane, dzięki nowym technologiom i innovacjom. Autopilot i szkolenie pilotów będą odgrywać kluczową rolę w zapobieganiu katastrofom i utrzymywaniu bezpieczeństwa.