12 czerwca br. miała miejsce katastrofa lotnicza, której ofiarami zostały 260 osoby. Samolot Boeing 787 Dreamliner, należący do linii lotniczych Air India, rozbił się krótko po starcie z lotniska w Ahmedabadzie w Indiach. Wstępny raport o przyczynach katastrofy ujawnił, że oba silniki samolotu zostały pozbawione dopływu paliwa, co uniemożliwiło im pracę.
Zgodnie z raportem opublikowanym przez indyjskie Biuro ds. Badania Przyczyn Katastrof Lotniczych (AAIB), trzy sekundy po starcie z lotniska, kontrolki dopływu paliwa do obu silników maszyny przestawiły się z pozycji „włączone” na „wyłączone”, co spowodowało, że silniki przestały pracować. Lecący do Londynu samolot natychmiast zaczął tracić moc i spadł na budynki w pobliżu lotniska. Z 241 osób na pokładzie przeżyła tylko jedna. Upadek maszyny spowodował śmierć dalszych 19 osób, które znajdowały się na ziemi.
Raport stwierdza, że samolot zdołał osiągnąć szybkość startową wynoszącą 333 km/h. Na nagraniach z kokpitu słychać głos jednego z pilotów, który pyta drugiego, dlaczego odciął dopływ paliwa do silników, na co ten odpowiada, że nic takiego nie zrobił. Na sekundy przed katastrofą jeden z pilotów zdążył nadać sygnał „Mayday, Mayday, Mayday”. Obaj piloci byli doświadczonymi pilotami i mieli za sobą po ok. 19 tys. wylatanych godzin, w tym 9 tys. na Dreamlinerach.
Raport nie wyjaśnia w jaki sposób kontrolki dopływu paliwa mogły przestawić się na pozycję „wyłączone”. Amerykański ekspert lotniczy Anthony Brickhouse podkreślił, że wyjaśnienie tej kwestii ma kluczowe znaczenie. „Czy przestawiły się same, czy z powodu pilotów, a jeśli z powodu pilotów, to dlaczego?” – powiedział. Zdaniem innego eksperta Johna Coxa przypadkowe, wynikające z nieuwagi, przestawienie kontrolek przez któregoś z pilotów jest niemożliwe.
Raport na tym etapie śledztwa nie formułuje żadnych oskarżeń ani zaleceń pod adresem producenta, czyli koncernu Boeing ani producenta silników GE Aerospace. Zarówno Boeing jak i linie lotnicze Air India oraz GE Aerospace nie ustosunkowały się jeszcze do treści raportu. Katastrofa z 12 czerwca była jedną z najtragiczniejszych w historii lotnictwa.
Według danych opublikowanych przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO), w 2022 roku odnotowano 284 wypadki lotnicze, w których zginęło 414 osób. Natomiast w 2021 roku odnotowano 252 wypadki lotnicze, w których zginęło 283 osoby.
W celu zapobiegania katastrofom lotniczym, Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) wprowadza wytyczne dotyczące bezpieczeństwa lotniczego. Jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa lotniczego jest przegląd i konserwacja samolotów. Zgodnie z wytycznymi ICAO, samoloty muszą być przeglądane co najmniej raz w roku, a także po każdym locie, w którym wystąpiły nawozy lub awarie.
Ponadto, szkolenie pilotów jest również kluczowym elementem bezpieczeństwa lotniczego. Piloci muszą odbywać regularne szkolenia, aby zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do bezpiecznego pilotowania samolotu. Według danych opublikowanych przez ICAO, 90% wypadków lotniczych jest spowodowanych błędami ludzkimi, w tym błędami pilotów.
W związku z katastrofą Boeinga 787 Dreamlinera, indyjskie Biuro ds. Badania Przyczyn Katastrof Lotniczych (AAIB) prowadzi śledztwo, aby ustalić przyczyny katastrofy. Śledztwo jest prowadzone przy współpracy z ekspertami z całego świata, w tym z Amerykańskiej Administracji Lotnictwa Cywilnego (FAA) i Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO).