Polska i Ukraina intensyfikują swoją współpracę w zakresie rozwoju infrastruktury i współpracy gospodarczej. Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec oraz minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz spotkali się w Warszawie z wicepremierem Ukrainy Ołeksijem Kulebą i jego zastępcą S. Derkaczem, aby omówić przyszłość infrastruktury łączącej oba kraje oraz rolę Polski w odbudowie Ukrainy.
Infrastruktura Transportowa: Klucz do Rozwoju
Polska deklaruje gotowość do odegrania kluczowej roli jako logistyczny hub, jednocześnie podnosząc problem zaburzeń na rynku transportowym i niewydolności ukraińskiego systemu e-kolejki. W ramach spotkania, poza tematyką rozwoju infrastruktury łączącej Polskę i Ukrainę, poruszono także sprawy dotyczące przyszłej odbudowy Ukrainy. – Chciałbym podkreślić, że od strony infrastruktury transportowej Polska ma wszelkie atuty, by pełnić rolę głównego hubu logistycznego potrzebnego dla procesu odbudowy Ukrainy. Posiadamy nie tylko największą liczbę lądowych przejść granicznych z Ukrainą wśród wszystkich państw UE, ale również wysokowydajną infrastrukturę do nich prowadzącą – powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Umowa Liberalizująca Transport Drogowy
Wiceminister Stanisław Bukowiec odniósł się także do zawartej w czerwcu 2022 r. umowy liberalizującej transport drogowy pomiędzy Unią Europejską i Ukrainą, która miała na celu umożliwienie podtrzymania dostępu ukraińskiej gospodarki do globalnego rynku. Była to forma wsparcia ze strony Unii Europejskiej, w tym Polski, udzielona w obliczu blokady przez Rosję ukraińskich portów morskich, przez które towary były eksportowane na światowe rynki. Wiceszef resortu infrastruktury zaznaczył, że funkcjonowanie umowy doprowadziło jednak do znacznego zachwiania równowagi na rynku przewozów drogowych w relacji UE-Ukraina.
Priorytet: Przywrócenie Równowagi na Rynku Transportowym
Polska apeluje o przywrócenie równowagi na rynku transportowym i wskazuje na niewłaściwie działanie ukraińskiego systemu e-kolejki. Wiceminister Bukowiec podkreślił, że konieczne są pilne, wspólne działania, aby tę równowagę przywrócić do stanu sprzed 2022 r., tak by przewoźnicy z Polski wykonywali co najmniej 40 proc. międzynarodowych przewozów drogowych z przekroczeniem polsko-ukraińskiej granicy. – Musimy przywrócić wyrównaną i uczciwą konkurencję na rynku przewozów drogowych i zminimalizować różnice w ponoszonych kosztach prowadzenia działalności transportowej przez przewoźników z Polski i Ukrainy – powiedział wiceminister Bukowiec.
Problemy z Opóźnieniami i Systemem E-Kolejki
Stanisław Bukowiec wskazał także na poważne problemy z opóźnieniami dotyczącymi przekraczania przez polskich przewoźników granicy na kierunku wjazdowym do Polski z Ukrainy w związku z niewłaściwie działającym ukraińskim systemem e-kolejki. Sytuacja ta może skutkować zdecydowaną reakcją polskich przewoźników. W tym kontekście został wystosowany apel do strony ukraińskiej o podjęcie pilnych działań celem przywrócenia właściwej funkcjonalności systemu.
Dane Liczbowe: Współpraca Gospodarcza Polski i Ukrainy
W 2022 r. wartość handlu bilateralnego pomiędzy Polską a Ukrainą wyniosła około 12,6 mld EUR, co oznacza wzrost o 14,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Eksport polski do Ukrainy wyniósł 6,3 mld EUR, natomiast import z Ukrainy 6,3 mld EUR. W ramach wymiany handlowej pomiędzy oboma krajami największe znaczenie mają takie sektory jak: maszyny i urządzenia, pojazdy samochodowe, artykuły spożywcze oraz chemikalia.
Perspektywy Rozwoju
Polska i Ukraina mają przed sobą szansę na dalszy rozwój współpracy gospodarczej, zwłaszcza w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej. Odbudowa Ukrainy po wojnie stwarza nowe możliwości dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą skorzystać z potrzeby odbudowy kraju i rozwinięcia jego gospodarki. Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec podkreślił, że Polska jest gotowa do współpracy i wspierania Ukrainy w tym procesie, aby zapewnić stabilny i dynamiczny rozwój obu krajów.