Jak poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe, prace obejmują poszerzenie torowiska pod planowaną czterotorową linię oraz wzmocnienie nasypu. Równocześnie rozpoczną się roboty przygotowawcze do budowy nowych obiektów inżynieryjnych, co wiąże się z koniecznością rozbiórki dotychczasowych konstrukcji znajdujących się pod obecnym torem. Prace mają bezpośredni wpływ na siatkę połączeń.
Koleje Śląskie są zmuszone odwołać ponad 25 pociągów, z czego 16 z odcinka Tychy–Katowice oraz 10 z Katowice Ligota–Katowice. Dodatkowo 14 pociągów zostanie skierowanych objazdem przez Hajduki. Zmienią się również trasy pociągów dalekobieżnych. Składy PKP Intercity „Daszyński” (do Białegostoku) i „Korfanty” (do Warszawy Wschodniej), które dotąd kursowały przez Bielsko-Białą, od 6 maja pojadą objazdem przez Gliwice.
To jednak dopiero część ogromnego projektu. Poszerzenie linii kolejowej nr 139 jest elementem wieloletniej przebudowy połączenia Będzin–Zebrzydowice, obejmującej także kompleksową modernizację infrastruktury w obrębie Katowic. Docelowo linie w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii mają zostać rozbudowane do czterech torów, co umożliwi wydzielenie ruchu aglomeracyjnego i utworzenie Kolei Metropolitalnej.
W ramach wartego ponad 4 miliardy złotych kontraktu z konsorcjum Torpol-Intop zaplanowano m.in. przebudowę stacji Katowice, remonty i budowę nowych przystanków, a także odbudowę kilkunastu wiaduktów. Prace potrwają co najmniej do 2028 roku i będą oznaczać cykliczne utrudnienia zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym.
Według danych PKP Polskie Linie Kolejowe, w 2022 roku w ramach modernizacji katowickiego węzła zmodernizowano już ponad 20 km torów i wybudowano 5 nowych mostów. Ponadto, w 2023 roku planowane jest zakończenie przebudowy stacji Katowice, co umożliwi zwiększenie przepustowości linii kolejowej i poprawę komfortu podróżowania.
Jednakże, jak zauważają eksperci, modernizacja katowickiego węzła to nie tylko kwestia inwestycji, ale także zrównoważonego rozwoju. W związku z tym, istotne są zarówno aspekty ekonomiczne, jak i środowiskowe. Dlatego też, w ramach projektu planowane są także działania na rzecz ochrony środowiska, takie jak np. zagospodarowanie terenów zielonych i rekultywacja.
Warto podkreślić, że modernizacja katowickiego węzła to jeden z największych projektów inwestycyjnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt ten ma na celu nie tylko poprawę infrastruktury transportowej, ale także zwiększenie konkurencyjności regionu górnośląskiego.